Voorwoord

Leeswijzer

  • Door links bovenaan de pagina op het 'streepjes-symbool' te klikken wordt de inhoudsopgave zichtbaar. Op die manier kun je door de site heen bladeren als door een gewoon boek.

  • Het is mogelijk om, zonder de lijn van het verhaal te verliezen, hoofdstuk 5 en de appendix over te slaan. Zij kunnen als extra leerstof beschouwd worden.

  • Waar mogelijk is er voor gekozen om aan de hand van diagrammen afleidingen van formules te geven. Het is aan de lezer in hoeverre hij of zij hieraan aandacht wil besteden: de lijn van het verhaal blijft te volgen, ook als geen inzicht wordt verkregen in de manier waarop de formules afgeleid worden.

  • Het verdient sterke aanbeveling bij het lezen ruitjespapier, liniaal en potlood bij de hand te hebben. Zo kunnen vragen die opkomen via de diagrammethode aangepakt worden. Voor wie dit graag op een computer uitvoert: er bestaat een tekentool, ontwikkeld door Rob Ouwerkerk van het Stedelijk Gymnasium Haarlem waarmee dit eenvoudig uitvoerbaar is. Ook kunnen daarmee nette prints worden gemaakt; zie tekentool.

  • Tevens zijn clips ontwikkeld waar met enige regelmaat verwezen wordt. De manier waarop relativistisch snelheden opgeteld moeten worden wordt met behulp van clips 8 en 9 verduidelijkt.

  • Om de webpagina's overzichtelijk te houden wordt veelvuldig gebruik gemaakt van buttons waarmee tekst zichtbaar/onzichtbaar wordt. Er zij zes typen:

    • Opent/sluit een paragraaf in de hoofdtekst.


    • Opent/sluit verwijzingen naar aanvullend leesmateriaal of naar simulaties op het internet.


    • Opent/sluit aanvullende leesstof.


    • Opent/sluit een tekstvraag; de bedoeling is dat deze beantwoord worden direct na lezing of behandeling van de daaraan voorafgaande teksten.


    • Opent/sluit antwoorden bij een tekstvraag.


    • Opent/sluit opgaven die zijn opgenomen aan het eind van een hoofdstuk; hiervan zijn geen uitwerkingen in dit boek aanwezig.