Door links bovenaan de pagina op het 'streepjes-symbool' te
klikken wordt de inhoudsopgave zichtbaar. Op die manier kun je
door de site heen bladeren als door een gewoon boek.
Het is mogelijk om, zonder de lijn van het verhaal te verliezen,
hoofdstuk 5 en de appendix over te slaan. Zij kunnen als extra
leerstof beschouwd worden.
Waar mogelijk is er voor gekozen om aan de hand van diagrammen
afleidingen van formules te geven. Het is aan de lezer in hoeverre
hij of zij hieraan aandacht wil besteden: de lijn van het verhaal
blijft te volgen, ook als geen inzicht wordt verkregen in de
manier waarop de formules afgeleid worden.
Het verdient sterke aanbeveling bij het lezen ruitjespapier,
liniaal en potlood bij de hand te hebben. Zo kunnen vragen die
opkomen via de diagrammethode aangepakt worden. Voor wie dit graag
op een computer uitvoert: er bestaat een tekentool, ontwikkeld
door Rob Ouwerkerk van het Stedelijk Gymnasium Haarlem waarmee dit
eenvoudig uitvoerbaar is. Ook kunnen daarmee nette prints worden
gemaakt; zie tekentool.
Tevens zijn clips ontwikkeld waar met enige regelmaat verwezen
wordt. De manier waarop relativistisch snelheden opgeteld moeten
worden wordt met behulp van clips 8 en 9 verduidelijkt.
Om de webpagina's overzichtelijk te houden
wordt veelvuldig gebruik gemaakt van buttons waarmee tekst
zichtbaar/onzichtbaar wordt. Er zij zes typen:
Opent/sluit een paragraaf in de hoofdtekst.
Opent/sluit verwijzingen naar aanvullend leesmateriaal of naar
simulaties op het internet.
Opent/sluit aanvullende leesstof.
Opent/sluit een tekstvraag; de bedoeling is dat deze
beantwoord worden direct na lezing of behandeling van de
daaraan voorafgaande teksten.